Osnovne naredbe programa Scratch

Ishodi

OŠ INF B.2.2. stvara niz uputa u kojemu upotrebljava ponavljanje
uku A.1.2. Učenik se koristi jednostavnim strategijama učenja i rješava probleme u svim područjima učenja uz pomoć učitelja.

Ciljevi učenja

  • Učenici će razumjeti osnovne naredbe programa Scratch.
  • Naučit će kako se naredbe spajaju i zašto su raspoređene u različite kategorije.
  • Učenici će kroz praktične primjere naučiti primjenjivati Scratch naredbe za rješavanje problema.
  • Razvijat će sposobnost kritičkog razmišljanja i razumijevanja logike kodiranja.

Jeste li se ikada pitali kako se programiraju video igre ili kako likovi u crtićima znaju što trebaju učiniti? Programiranje im daje upute! Scratch je jednostavan i zabavan način da naučimo kako stvarati te upute. Možete koristiti svoje ideje i postati pravi mali programeri. Ove vještine možda ćete jednom koristiti za stvaranje igara, aplikacija ili čak robota!

Danas ćemo naučiti kako povezivati naredbe kao slagalice i stvarati jednostavne programe. Možda mislite, “Zašto nam to treba?” Pa, programiranje nam pomaže da razmišljamo kreativno, riješimo probleme i bolje razumijemo svijet tehnologije koji nas okružuje.

Osnovne naredbe programa Scratch

Scratch blokovi podijeljeni su u kategorije različitih boja kako bismo ih lakše pronašli. Npr.:

  • Kretanje: Plave boje, koriste se za pomicanje likova.
  • Izgled: Ljubičaste boje, za promjenu izgleda likova ili njihovo govorjenje.
  • Događaji: Žute boje, koriste se za pokretanje različitih akcija.
  • Upravljanje: Narančaste boje, upravljaju redoslijedom radnji.

Programiranje kao slagalica: U Scratchu naredbe spajamo poput slagalica, i svaka naredba ima svoje mjesto u programu.


Kretanje

Pomicanje lika

  • Primjer: Blok “idi 10 koraka” pokreće naš lik. Kad kliknete na blok, lik se pomakne za deset koraka.
  • Kada želimo da naš lik krene, koristimo naredbu iz kategorije Kretanje.

Izgled

Promjena izgleda i govorenje

  • Primjer: Blok “reci Bok!” natjera lik da izgovori “Bok!” na ekranu.
  • Blokovi iz ove kategorije omogućuju da naš lik kaže nešto ili promijeni izgled.

Događaji

Pokretanje akcija

  • Primjena: Možemo napraviti da program počne kad kliknemo zastavicu.
  • Žuti blokovi označavaju događaje, poput onog koji pokreće radnju kad kliknemo na zelenu zastavicu.

Razgovor između 2 lika

U Scratchu možemo postaviti likove da komuniciraju međusobno, ali trebamo paziti na redoslijed. Ako oba lika govore u isto vrijeme, razgovor neće imati smisla. Da bismo to izbjegli, koristimo naredbe “čekaj”.

Kako to funkcionira?

  1. Prvi lik započinje razgovor: Lik 1 koristi blok “govori” da izgovori poruku, a blok “čekaj” određuje koliko sekundi drugi lik mora čekati prije nego odgovori.
  2. Drugi lik odgovara: Lik 2 čeka onoliko sekundi koliko traje govor prvog lika, a zatim izgovara svoju poruku. Tako se izmjenjuju i stvaraju razgovor.

Napomena!

  • Ako jedan lik govori 3 sekunde, drugi mora čekati točno 3 sekunde prije nego što započne govor.
  • Ove naredbe pomažu da se razgovor odvija glatko, baš kao u stvarnom životu!

Projektni zadatak

Samostalni rad (Razgovor između 2 lika)

Samostalno osmislite razgovor u kojem se likovi dogovaraju za igru, razgovaraju o svojim hobijima ili rješavaju problem. Prvo planirajte dijalog na papiru, a zatim ga implementirajte u Scratchu. Pripazite da dijalog ima smisla i da su sekunde čekanja pravilno postavljene.


Zaključak

Scratch je jednostavan alat koji vam pomaže da razmišljate kao programeri. Kroz današnju lekciju, učili smo kako se naredbe mogu koristiti za stvaranje zanimljivih pokreta i govora.


  • dodatni digitalni sadržaji na e-Sfera
  • Provjerite svoje znanje.


  • Provjerite razinu razumijevanja gradiva – LISTIĆ ZA SAMOPROCJENU ZNANJA

PROVJERI SVOJE ZNANJE

  1. Koji se lik nalazi u Scratch programu nakon što ga pokrenemo?
  2. Koje su boje blokovi naredbi iz grupe Kretanje?
  3. Koje su boje blokovi naredbi iz grupe Događaji?
  4. Koje su boje blokovi naredbi iz grupe Izgled?
  5. Koje su boje blokovi naredbi iz grupe Upravljanje?
  6. Koje naredbe sadržava grupa naredbi Kretanje?